Sammen med Niels Jakob Pasgaard, som er lektor på VIA University Collage, havde jeg skrevet et abstrakt til The 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), som blev afholdt i København fra d. 23. – 25. marts. Abstraktet havde vi kaldt ‘Object-Oriented Education’.

Vores abstrakt blev peer reviewed og antaget til præsentation på sessionen for The Nordic Society for Philosophy of Education. Vi havde 30 min. til præsentation og spørgsmål.

Abstraktet er et forsøg på at anlægge et andet perspektiv på undervisning og uddannelse baseret på en objekt orienteret ontologi. Med udgangspunkt i Graham Harmans Object-Oriented Philosophy agiterede vi for en radikal realisme, hvor skolen er en institution for genfortryllelse af verden, og hvor objekter frigøres fra antropocentriske forforståelser. Objekter, ting eller undervisningens indhold skal kunne præsentere deres egne intentioner for os. Undervisning skal lægge op til, at de studerende og eleverne dvæler i de spørgsmål, som udspringer af mødet mellem på den ene side deres egne perceptioner og forstillinger, og så de intentioner og ‘andetheder’, som verdens ting bibringer.

Du kan læse hele abstractet her