Blogging it out

teknologi
undervisning
læring

Jeg falder til tider ind i den tanke, at jeg vil tænke selv.
Når jeg hænger fast i det indfald, så gemmer jeg lidt af det her.

E-learning og design som kommunikation?

Jeg giver i dette indlæg et systemteoretisk bud på, hvordan man kan forstå E-learning og Instructional Design som kommunikation. Al undervisning (også online) er kommunikation. En specialiseret og intentionel form for kommunikation, som vil noget bestemt med nogen....

Alle burde undervises i, at de ikke kan tænke selv.

At undervise og tænke går hånd i hånd. Når vi underviser, så vil vi gerne stimulere en bestemt form for tænkning. Men vi tager fejl, hvis vi reducerer undervisning til kun at handle om at stimulerer noget indre. “Tænkning foregår i hjernen”. Sådan har vi tænkt om...

Hvorfor verden ikke eksisterer

Verden eksisterer ikke! Men med undtagelse af verden, så eksisterer alt andet - inklusiv enhjørninger på månen iført politiuniformer.  Jeg har fulgt den tyske filosof Marcus Gabriel ind i et majestætisk tankeeksperiment. Her findes både fakta, relationer, ting og...

Hvor alle ting er i stykker

Dengang jeg handlede fredagsslik, kunne jeg stole på indkøbsvognen, hylderne, varebåndet og dankort. Jeg koncentrerede mig om børnene, mængden af slik og tiden inden aftensmad. Jeg havde projektet for øje, og tingene var ved-hånden - reduceret til funktion.Sådan er...

Bagstræberisk re-aktualisator af noget ikke-normaliseret

Når jeg bliver ny undervisningsminister, så kan du forvente en bagstræberisk re-aktualisator, der vil bringe klippe-klister læreren tilbage. Du ved, den lærer som selv plukker og sætter tingene sammen. Hende som selv kan se mønstre og sammenhænge, når hun spejder...

Hvordan ting er tilstede

En ting er mere end dens anvendelighed, den er mere end dens fremtræden og mere end dens fysikalitet. Der er altid mere til en ting, end hvad vi ser eller siger om den. Ting er derfor aldrig helt tilstede - selvom vi stirrer direkte på dem. Når ting ikke er tilstede,...