Blogging it out

teknologi
undervisning
læring

Jeg falder til tider ind i den tanke, at jeg vil tænke selv.
Når jeg hænger fast i det indfald, så gemmer jeg lidt af det her.

Teknologiforståelse som fag i folkeskolen

Teknologiforståelse som fag i folkeskolen! Se det mener jeg, er en rigtig god ide, men jeg kunne ønske mig, at det blev rigtig meget mere end bare informatik, kodning og Computational thinking. En forståelse må nødvendigvis starte med et forsøg på en definition af...

Meningen med digitale produktionsværktøjer i undervisning

Forlaget Alinea har en podcast, der hedder Didaktor. I seneste episode bliver jeg interviewet om ideen bag Skoletube og meningen med digitale produktionsværktøjer i undervisning. Rent redaktionelt vinkler "Didaktor" episoden til at handle om Web 2.0. Det er et begreb,...

Undervisningen for tusindvis

For tredje gang tilbød Aslak Gottlieb og jeg at overtage undervisningen for mere end tusinde elever. Det skete som et led i forberedelsen til Nyhedsugen, som arrangeres af Avisen i undervisningen. Vi streamede live på Youtube med publikum d. 14/9 og 12/10...

Kunstig intelligens – både som noget udefra og indefra

Det virker som om, at vi i langt den meste søgen efter bevidsthed i teknologi og kunstig intelligens, tager udgangspunkt i en verden, der er delt i to. På den ene side har vi dem, som besidder bevidsthed, og på den anden side har vi dem, som ikke besidder bevidsthed....

Bør vi afskaffe læringsbegrebet?

Det er et polemisk og provokerende spørgsmål i en tid, hvor læring som begreb fylder meget mange steder. Ikke desto mindre så prøver jeg at fastholde antagelsen. Prøv og se med. https://youtu.be/-NqTZd0owjw   Litteratur: Latour, B. (1991). ”Technology is Society...