Blog

Lyngdals Blog

Skriverier, videoer og andet tankegods

Eventyrlig journalistik

Sammen med Aslak Gottlieb fra Avisen i Undervisningen har jeg udviklet et koncept, som blander den journalistiske fagtekst med eventyrgenren.  I konceptet bruger vi et gammelkendt trick fra litteraturundervisningen, som går ud på at omskrive en tekst fra én genre til...

læs mere

Teknologiforståelse som fag i folkeskolen

Teknologiforståelse som fag i folkeskolen! Se det mener jeg, er en rigtig god ide, men jeg kunne ønske mig, at det blev rigtig meget mere end bare informatik, kodning og Computational thinking. En forståelse må nødvendigvis starte med et forsøg på en definition af...

læs mere

NERA 2017 – OOO skolen som genfortryllelse

Sammen med Niels Jakob Pasgaard, som er lektor på VIA University Collage, havde jeg skrevet et abstrakt til The 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), som blev afholdt i København fra d. 23. – 25. marts. Abstraktet havde vi kaldt...

læs mere

Boltanski om digitalisering – Old Greeks vs New Geeks

Tirsdag d. 21. feb. debatterede jeg med lektor ph.d Jesper Balslev på  ENIGMA – Museum for Post, Tele og Kommunikation i København. Vi diskuterede “Digitalisering i uddannelse og uddannelsesinstitutioner” for en række betalende gæster. Jesper argumenterede...

læs mere

Kunstig intelligens – både som noget udefra og indefra

Det virker som om, at vi i langt den meste søgen efter bevidsthed i teknologi og kunstig intelligens, tager udgangspunkt i en verden, der er delt i to. På den ene side har vi dem, som besidder bevidsthed, og på den anden side har vi dem, som ikke besidder bevidsthed....

læs mere

Bør vi afskaffe læringsbegrebet?

Det er et polemisk og provokerende spørgsmål i en tid, hvor læring som begreb fylder meget mange steder. Ikke desto mindre så prøver jeg at fastholde antagelsen. Prøv og se med.   Litteratur: Latour, B. (1991). ”Technology is Society made Durable”, in Law (ed.)....

læs mere

Maskine – en anden begyndelse

På Twitter diskuterede jeg teknologifilosofi med Ove Christensen fra UCSJ. Efter en længere debat kom jeg med følgende udsagn. @oveucsj @mathiaspoulsen @andershvid Teknoforståelse handler i høj grad om at forstå andre observanters(teknologi) observationer. — Uffe...

læs mere

Tetrad, Teknologi og Tavler

Introduktionskurser, efteruddanelse, implementeringsmøder er former for tid, der forsvinder i mødet med ny teknologi. Tiden ofres på innovationens alter, og alligevel vender tiden tilbage som bødlen, der gør det engang så innovative teknologi til noget forældet, i...

læs mere

iPad-klasser og Chromebook-elever

Er det en iPad-klasse? Er det en Chromebook-elev, eller er I en Bring-your-own-device kommune? Klasser, elever, kommuner har fået tilnavne, og definerer sig mere og mere i relation til den teknologi, som de har valgt at bruge. Det er blevet moderne at skilte med sit...

læs mere

Blogs, evaluering og elevplaner

Jeg har tidligere skrevet om blogs som arena for elevens eksternalisering, og det aspekt udelukker bestemt ikke, at blogs også bliver brugt i forbindelse med evaluering og elevplaner, tværtimod. Hvor fokus i elevplaner typisk ender med at blive meget summativt, så...

læs mere

Byg din forståelse på nettet.

Er det virkelig så svært at integrere IT i undervisningen? Er det virkelig så nyt alt det der didaktik 2.0? Ja, det afhænger selvfølgelig af perspektivet, men prøv og se den her simple model: Enhver elev, studerende eller medarbejder har en eller anden...

læs mere

Blogs, eksternalisering og polysemiotik

I disse år introducerer flere uddannelsesinstitutioner blogteknologien i forbindelse med undervisningen. Med introduktionen følger også en del af teknologiens uformelle anvendelsesformer og betegnelser. I den pædagogisk litteratur er der en bestemt...

læs mere

Skriv et svar