Boltanski om digitalisering – Old Greeks vs New Geeks

Tirsdag d. 21. feb. debatterede jeg med lektor ph.d Jesper Balslev på  ENIGMA – Museum for Post, Tele og Kommunikation i København.
Vi diskuterede “Digitalisering i uddannelse og uddannelsesinstitutioner” for en række betalende gæster. Jesper argumenterede med Boltanski, og jeg “slog igen” med Objekt Orienteret filosofi. Arrangementet var en del af Dagbladet Information og Enigma museets serie, hvor “Old Greeks møder New Geeks”. Jeg skulle forestille at være den nye Geek.

Jesper og jeg var dog temmelig enige, selv om vi tog hvert vores udgangspunkt. Vi var i hvert fald enige om, at man på tværs af både policy papers og i institutionernes hverdag ikke havde taget stilling til spørgsmål som “Hvad er potentiale”, “Hvad er det digitale”, “Hvad forventes af investeringer i det teknologiske”.

Her er Dagbladet informations opslag:

Kan Sokrates forklare Snapchat? Har Descartes en mening om den kunstige intelligens? ENIGMA, KEA og Information inviterer til futuristisk hjernegymnastik, når vi i 2017 fortsætter vores debatsaloner, hvor teknologiens frontløbere møder det filosofiske blik.


Boltanski om digitalisering
Det er et fasttømret mantra, at vi skal digitaliseres. Vores uddannelse, kulturarv, den offentlige administration. Men hvad er det værdifulde ved digitalisering? Hvordan ser argumentation ud, når politikere og embedsværket udsender deres visioner for fremtiden, hvordan har den udviklet sig, og hvilket vidensgrundlag baserer den sig på?

I ‘Boltanski om digitalisering‘ debatterer Jesper Balslev og Uffe Sørensen det digitale med udgangspunkt i digitaliseringen af skole og uddannelse. En måde at tolke alle dokumenterne på er igennem den franske sociolog Luc Boltanski.


Old Greek
: Jesper Balslev forsker i politiske belæg for digitalisering, med udgangspunkt i policy papers fra 1985-2015


New Geek
: Uffe Lyngdal Sørensen er udviklingschef ved Webtjenesten LærIT, og medstifter af Skoletube. Uffe er Cand. pæd. i it-didaktisk design med en Diplomgrad i Fagdidaktik, og arbejdet til dagligt med digitale lærings- og udviklingsprocesser.

Her et lille udsnit af Jespers oplæg, som jeg optog til Facebook. Jeg startede med 20 min oplæg om mit syn baseret på Objekt Orienteret Filosofi, og Jesper fortsatte herefter med 20 min., hvor han argumenterede med Boltanski. Herefter styrede forsker Andreas Marklund debatten mellem Jesper og jeg, og publikum fik lejlighed til at stille spørgsmål.

Skærmbillede 2017-02-26 kl. 13.04.53

Skriv et svar