Jeg havde fået det tvivlsomme privilegium at holde et oplæg om “Teknologiforståelse i dagtilbud” på Digidagi konferencen. 160 pædagoger, konsulenter og lektorer var samlet i Messe C i Fredericia.

Måske havde de forventet en Tour de force i datalogisk problemløsningsmetoder, design thinking og programmering. Det fik de ikke. Hvorfor? 

Fordi teknologier er lige så anderledes, begrænsende og magiske som vandpytter, sand, pensler, grankogler og alle andre ting – de er polypotentielle.

Hvis teknologi skal i dagtilbud, så skal det ikke være med “rigtig forståelse” og “læring” for øje. For i en børnehave møder børnene teknologi og andre ting som leg. Legen er nemlig i tingene som et mulighedsrum skabt af begrænsninger gennem regler, og børn er gode til at opdage dem. Derfor skal vi ikke starte med at “ville lære dem at forstå det rigtigt”.

Slides fra selve oplægget

Skriv et svar