Eventyrlig journalistik

Sammen med Aslak Gottlieb fra Avisen i Undervisningen har jeg udviklet et koncept, som blander den journalistiske fagtekst med eventyrgenren. 

I konceptet bruger vi et gammelkendt trick fra litteraturundervisningen, som går ud på at omskrive en tekst fra én genre til en anden. I det her tilfælde omskrives et eventyr til en journalistisk fagtekst. 

Konceptet er henvendt til elever på mellemtrinnet. De er nogenlunde kendt med eventyrgenren, men skal måske først til at introduceres til den journalistiske fagtekst. Derfor har vi særligt fokus “vinkling”. En vinkel på eventyret Hans og Grethe kunne f.eks være:

Udover vinklingen sætter projektet også fokus på “formatet”. Rigtig mange skoleopgaver vægter det skrevne sprog og den journalistiske genres brødtekst. Udgangspunkt i Eventyrjournalistik er et andet. Her arbejdes der med digitale multimodale formater. Alt lige fra video, podcast, infografik og eksplainers. Eleverne skal arbejde med mediesuiten Skoletube, hvor de kan finde state of the art værktøjer til produktion. Her er et eksempel på en infografik lavet med Easely på Skoletube: 

Lavet med Easely på Skoletube.dk

Journaliststuderende fra SDU

Som en del af konceptet havde vi sat 3 journaliststuderende fra SDU i stævne, og præsenteret dem for en opgave, som gik ud på at lave en Webavis med 10 multimodale enheder, hvor de på tværs af journalistiske genre vinklede og formidlede eventyret “Fyrtøjet”. Det kom der både overraskende, spændende og interessante artikler ud af. Hele Webavisen kan ses her: https://eventyrnyt.skoleblogs.dk/ 

I projektet skal eleverne lave nogenlunde tilsvarende med udgangspunkt i det eventyr og de vinkler + formater, som de selv har valgt. 

Du kan se hele konceptets projektside her: https://skoleblogs.dk/eventyrlig-journalistik/

Skriv et svar