Nyhedsuge – konstruktiv journalistik og didaktik

Konstruktiv og løsningsorienteret journalistik skrevet af elever….

Det er omdrejningspunktet for “Medieugen Løs det”, hvor elever i 7. – 9. klasse på tværs af kommuner dyster om at lave den bedste Webavis om deres eget liv.

Jeg har designet den skabelon, som eleverne kan arbejde i på vores Skoleblogs.dk. Her er der gjort plads til de kommunikationsformer, som benyttes af målgruppen, og det er langt fra altid tekst.

Kort introvideo til avisen

Det at designe et system, som er intuitivt for eleverne, ikke går på kompromis med en journalistisk faglighed og som samtidig lever op til standarder, responsivitet og ser godt ud, det var en svær opgave, men jeg er glad for resultatet.

“Medieugen Løs det” er et samarbejde mellem fra LærIT.dk samt Alinea , Koncentrat , Constructive Institute og Ungdommens Røde Kors

Læs mere om konstruktiv journalistik i “elevhøjde” og konkurrencen her: https://lnkd.in/e_m-K97 og se mere til skabelonen her: https://lnkd.in/euZy-_Q

Nyhedsugen og Berlingske.dk

I samme periode afvikler Berlingske tidende deres “Nyhedsugen“. Her skal eleverne i samarbejde udvikle en webavis og har muligheden for på klassen at vinde 10.000,-. Til den konkurrence har jeg udviklet et setup i WordPress og en skabelon, som eleverne kan udarbejde deres avis i, og som de kan afleverer til de journalister, som giver faglig respons på klassernes artikler.

Hele setuppet rummer også en stribe videovejledninger, som guider brugeren igennem arbejdet med avisen.

Jeg har i en årrække haft et samarbejde med Avisen i Undervisningen, som nu er overtaget af Berlingske. Jeg har i den forbindelse også afholdt en del webinare for både undervisere og elever i brugen af digitale værktøjer til formidling og journalistik.

Forsiden af den skabelon jeg designede til Berlingske tidende

Skriv et svar