Objekt-orienteret undervisning

- et fundament for en objekt-orienteret undervisning

Objekt-orienteret Didaktik

Hvordan lader nogen noget vise sig for nogen, og hvordan observerer man andre observanters observation?

Et andet ontologisk fundament

Jeg forsøger, med udgangspunkt i det jeg har kaldt “Objekt Orienteret Didaktik“, at tænke didaktik og pædagogik med udgangspunkt i en objekt-orienteret ontologi. Stærkt inspireret af de amerikanske filosoffer Levi Bryant, Graham Harman og den franske sociolog Bruno Latour er projektet først og fremmest et filosofisk og teoretisk studie, som giver sig udslag i akademiske artikler. På sigt arbejder jeg frem i mod modeller og software prototyper, som baserer sig på objekt-orienteret filosofi. Udgangspunktet for en Objekt Orienteret Didaktik er verdens objekter og de spørgsmål, de stiller.

Det er en Alien Didaktik

Alien er en metafor for en allestedsnærværende væren. Alle entiteter, objekter eller ting inklusiv det menneskelige objekt, er derfor aliens i en objekt-orienteret didaktik. En alien er fremmed og fjern fra vores logik. Den er kompleks og potentiel – nærmest magisk. Vi kommer aldrig helt og endegyldigt til at forstå verdens entiteter/objekter/ting, men vi kan observere dem, når de manifesterer sig i tid og rum.

En ting er altid noget men også altid noget andet. En objekt-orienteret didaktik vil give plads til verdens objekter/ting og til de spørgsmål, de stiller. Den vil tage det umiddelbare seriøst, og demonterer forforståelser som absolutter.

En objekt-orienteret didaktik forstår ting på samme ontologiske niveau som mennesket. Den går så langt som til at sige, at der findes objekter – og det inkluderer også mennesket. 

Skriverier og projekter om Objekt-orienteret Didaktik

NERA 2017 – OOO skolen som genfortryllelse

Sammen med Niels Jakob Pasgaard, som er lektor på VIA University Collage, havde jeg skrevet et abstrakt til The 45th Congress of the Nordic Educational Research Association (NERA), som blev afholdt i København fra d. 23. – 25. marts. Abstraktet havde vi kaldt...

læs mere

Boltanski om digitalisering – Old Greeks vs New Geeks

Tirsdag d. 21. feb. debatterede jeg med lektor ph.d Jesper Balslev på  ENIGMA – Museum for Post, Tele og Kommunikation i København. Vi diskuterede “Digitalisering i uddannelse og uddannelsesinstitutioner” for en række betalende gæster. Jesper argumenterede...

læs mere

Kunstig intelligens – både som noget udefra og indefra

Det virker som om, at vi i langt den meste søgen efter bevidsthed i teknologi og kunstig intelligens, tager udgangspunkt i en verden, der er delt i to. På den ene side har vi dem, som besidder bevidsthed, og på den anden side har vi dem, som ikke besidder bevidsthed....

læs mere

Maskine – en anden begyndelse

På Twitter diskuterede jeg teknologifilosofi med Ove Christensen fra UCSJ. Efter en længere debat kom jeg med følgende udsagn. @oveucsj @mathiaspoulsen @andershvid Teknoforståelse handler i høj grad om at forstå andre observanters(teknologi) observationer. — Uffe...

læs mere

Tetrad, Teknologi og Tavler

Introduktionskurser, efteruddanelse, implementeringsmøder er former for tid, der forsvinder i mødet med ny teknologi. Tiden ofres på innovationens alter, og alligevel vender tiden tilbage som bødlen, der gør det engang så innovative teknologi til noget forældet, i...

læs mere

iPad-klasser og Chromebook-elever

Er det en iPad-klasse? Er det en Chromebook-elev, eller er I en Bring-your-own-device kommune? Klasser, elever, kommuner har fået tilnavne, og definerer sig mere og mere i relation til den teknologi, som de har valgt at bruge. Det er blevet moderne at skilte med sit...

læs mere

Anvendt Teori og Teknologi

i

Teoretiske begreber

Praksisfællesskaber

High towers

Tingsliggørelse

Metodefokus

Direkte læringsstimulering

Interaktive elementer

Kooperativt Gruppearbejde

Teknologier

Youtube Live

Padlet

Skoleblogs

Appear.in

Skriv et svar