Til Politikens “Skoleliv” 6. august 2018 skrev jeg sammen med Niels Jakob Pasgaard et debatindlæg om “Mobilforbud”.

Debatten om mobiltelefoner i skolen raser, og i Frankrig har man netop indført en lov, som begrænser brugen af mobiltelefoner. Det er ikke – som mange i debatten misforstår – et forbud. Kun gennem meningsfuld begrænsning og netop ikke gennem forbud, kan vi komme tættere på mobiltelefonen.

Hvis man reelt vil sikre, at eleverne får en sund og reflekteret forståelse af og tilgang til mobiltelefonerne, de sociale medier og så videre, kræver det, at de ikke blot lærer at anvende dem. Heidegger skrev engang, at en forudsætning for at forstå en tings væsen, er at man kommer den nær.


Men det, at komme en ting nær, kræver paradoksalt nok, ifølge Heidegger, en vis afstand til den: Man må sætte den fri af dens normale brug. Og det er netop, hvad vi gør i skolen: Vi sætter tingene fri af deres normale brug og lader eleverne eksperimentere med dem.

Pasgaard & Lyngdal – Politikens Skoleliv 6. august 2018

Skriv et svar